Efter at have brugt fire dage i Seminyak på vores backpackerferie på Bali, var det tid til at rejse videre til vores næste destination, nemlig Ubud.

veje i buudUbud er kendt som det kulturelle centrum på Bali og overalt i byen og i nærheden af den vrimler det med små butikker som drives af lokale kunstnere, som sælger alt fra malerier til kjoler og statuer i granit.

Kreative, spirituelle og miljøbevidste sjæle fra hele verden strømmer til Ubud for at nyde det simple liv hvor god økologisk mad, musik og kærlighed er i fokus, fremfor de materielle værdier der dominerer i vesten.

Det er også i Ubud man finder en masse healere som Wayan Ketut der blev berømt, efter Elizabeth Gilberts bog “Eat, Pray, Love” tog kvinder med storm verden over. Alt i alt et sted der må siges at kunne lidt af hvert.

Hotel & omgivelser i Ubud

Da vi skiftede hotel fra Hotel Horison i Seminyak til Ubud, brugte vi “flyttedagen” til at komme ud og se noget.

Vi hyrede en privatchauffør som hentede os om morgenen i Seminyak og satte os af om aftenen i Ubud. Vi havde booket os ind på hotel Sri Bungalows , som vi oprindeligt havde valgt ud fra navnet på gaden – Monkey Forest road. At det så viste sig at være en helt almindelig gade i Ubud er så en anden side af sagen 😉

statuer-paa-bali

Sød og simpel bungalow

Vi havde bestilt en bungalow som viste sig at være noget mere simpelt indrettet end forventet, og noget mere spartansk end de fornemme omgivelser vi havde på Horison i Seminyak. Men omgivelserne var fantastiske; der var en pool, rismarker og aber – hvad mere kunne man i virkeligheden ønske sig? 😉

hotel sri bungalows ubud
Hotel Sri Bungalows med en fantastisk frodig have

Vi låste døren med en slå og hængelås, og “døren” til badeværelset kunne også lukkes med en slå. Eller det vil sige at det kunne faktisk være ligemeget, for selv når man fik placeret den halve meter lange træpind igennem de to huller beregnet til formålet, så gabte døren stadigvæk vanvittigt meget, så det var faktisk til mere besvær end gavn.

Man kan sige at vi kom hinanden mere ved her end andre steder vi har boet før… Måske lige bortset fra vores ferie i Paris hvor vi lå tæt i en omkring 120 cm bred seng i 4 døgn, på et værelse på max 9 kvadratmeter, men det er en helt anden historie. 😉

hotel sri bungalows ubud

Der var ikke tv, hvilket i første øjeblik var skuffende, da vi lige havde været på fancy hotel med maaaange kanaler. Men faktisk var det en god ting tror jeg… For vi fik læst en masse og kom ret meget i “zen”. Vi havde dog både aircondition, køleskab og en vifte i loftet. Lys var der ikke så meget af men det vænnede man sig til efter lidt tid 😉

Alt i alt var Hotel Sri Bungalows faktisk et rigtig hyggeligt sted, med en stor, flot og frodig have.

sri bungalows ubud
Udsigt fra terassen til vores bungalow

natur-i-ubud natur-paa-bali roede-blomster-paa-bali

Det var dog muligt at booke nogle lidt mere luksuriøse bungalows på hotellet, fandt vi ud af ved nærmere research. Skulle vi til Ubud igen ville vi prøve at booke et hotel ude i naturen fremfor i byen – som f.eks. hotel Alila du kan se her.

hotel alila ubud
Hotel Alila i Ubud – Billede lånt fra Hotels.com

Den første dag i Ubud

Den første morgen vi havde i Ubud åbnede vi lågen ud til vores terasse (og ja det var mere en låge end en dør… Den skulle bl.a. lukkes med en træpind på tværs af de to halvdele af døren) og udenfor så vi at det vrimlede med liv.

Liv i form af firben, fugle og balinesiske damer der gik frem og tilbage mellem indkørslen til hotellet og deres rismark.

rismark ved hotel sri bungalows ubud

Det virkede lidt som om at hotellet var havnet lige midt på deres hovedåre og vi havde lidt ondt af de stakkels damer der knoklede fra solen stod op til den gik ned, og samtidig skulle passere os turister der bare fes den af dagen lang.

Den første dag i Ubud blev brugt ved poolen og på at gå lidt rundt og se hvilken lille finurlig by vi var havnet i. Det var skønt med en pool i den lummervarme der karakteriserer Bali.

pool på hotel sri bungalowsI Seminyak havde vi kun badet meget lidt på stranden og et par dyp i poolen på hotellet. Det var lidt underligt for der lå den nærmest midt i restauranten, men i Ubud lå den i det fjerneste hjørne af hotellets område med udsigt til rismarken som nænsomt blev passet og plejet dag efter dag.

Ved siden af rismarken var andre bungalows og diverse byggeprojekter og vi følte først her at vi var havnet i hvad der lignede det Bali vi havde set på billeder:

Der var frodigt, fugtigt og pænt. Og selvom det vrimlede med turister var det alligevel på en anden måde end i Seminyak.

Pas på hvor du går i Ubud

fortov i ubudWhen in Ubud, don’t get drunk .. Eller, i så fald så hav knæbeskyttere på.

Veje og fortovene her er intet mindre end livsfarlige, som du nok kan fornemme på billedet her.

Og jeg ville bestemt ikke anbefale en gåtur igennem byen til dårligt gående eller folk der er afhængige af klapvogne, kørestole osv.

Fortove og veje var mildest talt elendige og man skulle hele tiden holde et vågent øje med hvor man gik. Ofte var der flere meter lange huller i fortovet, og jeg kunne godt forestille mig at det har forårsaget en del forstuvede ankler og brækkede lemmer. Hullerne var gerne op mod en meter dybe, grundet vandafløb der lå under fortovene.

Man skulle især være forsigtig om aftenen, for det bliver virkelig mørkt og der er ikke lygtepæle for hver 50 meter ligesom vi kender det herhjemme fra.

Kuperet terræn

Ubud er også karakteriseret ved at være ret kuperet og hvis man vil ned til hovedattraktionen i byen, Monkey Forest, så slipper man ikke for at gå turen op eller ned af bakken.

monkey forest road ubud
Når jeg sidder og ser på billedet nu ser det sådan set ikke så galt ud, men når man står i situationen, det er 30 grader varmt og fugtigheden er højere end høj så er det noget af en præstation som kræver både vand, mørkt tøj og et lille hvil når man kommer hjem. Mille kommenterede flere gange dernede at hun havde for meget gråt tøj med til det svedfremkaldende vejr.

De billedværdige rismarker

Vi havde hørt på forhånd at Ubud var stedet hvis man ville se rismarker, men ud over den ved vores hotel så spottede vi ikke umiddelbart nogle. Vi fandt senere ud af, at man kunne bevæge sig ned af de små sidegader for at finde dem der var inde i byen, eller leje en scooter eller privatchauffør og komme en tur ud af byens centrum hvor der også er masser af dem.

Vi opgav at gå lange ture ud af byen, selvom det havde været fantastisk. Men luftfugtigheden var ganske enkelt alt for høj til vi kunne holde det ud. Sad but true, i hvert fald for os der begge stort set altid har det varmt 😉

rismarker-i-ubud-bali

Lækker frugt og billig mad

I Ubud benyttede vi os af at vi havde et køleskab på værelset, hvilket betød at vi ikke behøvede at spise frokost ude i byen. Når man er væk i længere tid kan man godt blive træt af at spise ude mere end 1 gang om dagen, sådan har vi det i hvert fald.

frugt i ubud

billig mad i ubudVi fandt det lokale store supermarked og shoppede løs af diverse lækre frugter. Vi købte også lidt brød og lidt pålæg, men brødet dernede er ikke noget der tager kegler.

Man kan godt mærke at deres speciale er ris og nudler og mørkt brød eller brød med kerner er nærmest ikke eksisterende. Hvad der derimod var masser af, var brød med krymmel på … Men til gengæld var frugten virkelig lækker!

Om aftenen var vi dog ude og spise og vi nød fortsat godt af de lokale retter til ingen penge.

Vi betalte sjældent over 30 kr. per person for aftensmåltid, inklusiv drikkevarer. Friske juices, smoothies og sunde salater kan man også finde masser af i Ubud.

Den veganske bar “Alchemy” har vi efterfølgende set mange anbefale, men vi kendte desværre ikke til den mens vi var der – så skal du til Ubud må du lige smide en kommentar og fortælle om det er godt 😉

Monkey Forest

Den store turistattraktion i Ubud er Monkey Forest. Som navnet siger så er det en skov hvor der bor en masse aber. Skoven er åben i et bestemt tidsinterval, men der bliver dog ikke lukket af om aftenen og aberne har også fri lejlighed til at gå uden for skoven, hvilket de også gør.

Vi var helt i ekstase da vi på vores første gåtur så adskillige aber sidde på fortovet som om det var det mest normale i verden. Det var det jo så også for dem, bare ikke for os.

monkey forest

Man skulle betale et lille beløb for at komme ind i skoven, mener det var omkring 5 kr per person, så det var jo ingenting.

Der var så fint derinde og der var SÅ mange søde aber. Vi havde læst os til at man ikke skulle have mad med derind, selvom mange egentlig anbefaler det. Men aberne kan godt blive ret nærgående hvis du har mad med (eller genstande der glimter) og vi synes faktisk de var rigeligt påtrængende selvom vi ikke havde mad med.

Vi har skrevet et helt indlæg med masser af billeder fra abeskoven, så er du interesseret i det skal du kigge med her.

Ubud er et besøg værd

Vi havde 4 dage i Ubud, og det var fint for os. Skulle vi have været der længere tid ville vi have foretrukket at bo længere uden for byen, som var en anelse hektisk. En uges tid på et hotel i et stort naturområde havde helt klart været bedre. Men ikke desto mindre så tror vi at Ubud er et af de steder hvor man kan blive ved med at opdage steder og ting.

Har du nogle tips til hvor man skal tage hen i Ubud, hvad end det er en restaurant, en butik eller en vej – så smid en kommentar herunder så alle kan få glæde af det. 🙂

En ting er sikkert, Ubud var en fornøjelse at være i, og vi ville helt sikkert tage tilbage dertil igen hvis vi fik chancen.