Kan det rent faktisk lade sig gøre at komme til den fashionable storby Paris, uden at sprænge budgettet på champagne, Moules marinières og mærkevarer?

Vi gav det et forsøg, det dersens ‘budgetrejse’, og vi synes selv at det lykkedes ganske godt. Er man indstillet på at både hotel og mad ikke skal være ren luksus, så er der rigtig mange penge at spare – og man kan stadigvæk få en fantastisk tur til verdens mest romantiske by.

Lyder det interessant? Så læs med herunder og få vores tips til hvordan vi tog på en 4 dages miniferie til Paris for ca. 3500 kr pr. person, med det hele. Har du selv nogle gode tips, så del dem endelig med os i kommentarfeltet 🙂

Hvorfor tage på budgetrejse til Paris?

Har man ikke kufferten fyldt med kontanter, som de færreste af os jo har, så er det oftest interessant at finde ud af, præcis hvor billigt man kan komme afsted til ens drømmedestination.

Paris er en af de storbyer rigtig mange drømmer om at komme til, for let’s face it – der er så mange referencer til Paris i alt popkultur som man ikke kan snakke med på og forstå hvis man ikke har været der, og hvem vil ikke gerne opleve byen der er kendt som en af verdens mest romantiske og smukkeste?

farver-i-paris

Vi havde et ønske om at tage på en storbyferie i efteråret, og da vi lige havde været på sommerferie på Santorini bestemte vi os for, at gøre turen til Paris så billig som muligt. Det indebar derfor at …

• Vi ikke checkede ind på et 4-stjernet hotel
  • Vi ikke spiste på fine restauranter
  • Vi gik ikke shop-amok, selvom vi nemt kunne have gjort det

Vi er generelt meget prisbevidste når vi rejser, og oftest er vores ønsker bare at opleve byen, fornemme stemningen, møde en ny kultur og skabe nye minder. Mon ikke det er fælles for mange af os?

smukt-efteraar-i-paris

Billige flybilletter til Paris

Det hele starter med flybilletterne, og de kan ofte være den afgørende faktor for hvor billig en rejse man kan komme på.

Vi bestilte vores flybilletter med det krav om, at det skulle inkludere en weekend. Jeg ved at vi kunne have fået endnu billigere flybilletter, havde vi blot været ude i bedre tid eller hvis vi havde valgt at rejse fra eksempelvis mandag til fredag i stedet for torsdag til mandag – men når man har fuldtidsjob må man arbejde med de fridage man har 😉

Vi endte med at give ca. 2500 kr for returbilletter for to personer, med henholdsvis Easyjet og Norwegian.

Psst.. Det kan godt betale sig at undersøge de forskellige flyselskabers hjemmeside, og tjekke deres lavprisbilletter ud. Der er store penge at spare ved lidt simpel research.

Vælger du at flyve med Easyjet skal du vide, at de tager 70-100 kr i gebyr for at betale med kort (du har ikke andre muligheder, så det kommer altså oven i prisen de oplyser). Derudover skal du som regel betale for at checke en kuffert ind, men vi klarede det med håndbagage på begge ture.

Easyjet har ubegrænset vægt, så længe det kan være i en trolley der opfylder standardmålene og ellers overholder reglerne for håndbagage, og Norwegian har en vægtbegrænsning på 10 kg.

Du kan søge efter billige flybilletter til Paris hos f.eks. Expedia.

monumenter-i-paris

Billigt og centralt hotel i Paris

Dette var første gang vi skulle til Paris, og vi havde derfor ingen viden om hvor det er godt at bo og generelle do’s og don’ts. Vi forhørte os hos venner og bekendte, men vi endte med at gå på Hotels.com og finde et hotel der var centralt, billigt og havde gode anmeldelser.

Det endte med at blive Hotel Monte Carlo i Montmartre området. Prisen for 4 overnatninger på dette hotel var ca. 2600. Med i det var et delebadeværelse og toilet – ikke lige det vi drømte om, men det var heldigvis fine forhold.

hotel monte carlo montmartre paris

Selve hotelværelset er næsten en historie for sig. Det var faktisk næsten komisk – vi kunne i hvert fald ikke andet end grine af det.

Det var meget meget småt, sengen var vist kun velegnet til to mennesker såfremt man var et par der lå i ske natten ud, man kunne ikke komme forbi skrivebordet og om på den anden side af sengen hvis skrivebordsstolen stod der, og når man skulle tænde for vandhanen bankede den op i glaspladen, hvor der stod glas til tandbørster og lignende. Åndsvagt 😉

Vi har konkluderet at lige præcis dét værelse nok mest af alt var velegnet som aleneværelse, men vi har nu bevist at det kan lade sig gøre selvom man er to.

Det er dog også denne oplevelse der har fået os til at indse, at i nogle storbyer kan det være en god idé at ofre lidt ekstra penge på et hotel, for at få noget der bare er en anelse bedre. Lesson learned.

Med det sagt, så var hotellet nu altså ganske fint, og vi havde en super god ferie selvom hotelværelset ikke var det vi drømte om.

De samlede rejseudgifter for hotel og fly blev altså ca. 2500 kr for to. Det er en pris der er til at arbejde med, og så var det endda midt i efterårsferien.

efteraar-i-paris

Maden behøver ikke være dyr

Maden er et af de områder hvor der også er rigtig mange penge at spare når man er på ferie. Men for mange er netop maden og det at gå ud og spise på gode restauranter også en vigtig del af ferien. For os har det ikke den store betydning, og vi kunne derfor holde et ganske beskedent madbudget.

Morgenmad

Vi fravalgte morgenmaden på hotellet der kostede 9 euro pr person pr dag. Vi havde læst at man sagtens kunne finde fin morgenmad i de fleste supermarkeder, og det viste sig også at der var et udmærket udvalg af salater, sandwiches, brød, frugt osv.

billig morgenmad i paris
Billig budget morgenmad på hotellet

Vi købte den første morgen 6 brikker æblejuice til ingen penge, og så har morgenmaden bestået af både frugtsalat, sandwich, baguettes, muffins, yoghurt, banan mm. Vi har nok spist for gennemsnitligt 2-3 euro hver om morgenen.

Frokost

Eftersom vi var i Paris i så få dage skulle vi udnytte det fuldt ud – derfor var vi på farten hele dagen. Det betød også at vi spiste vores frokost i byen.

Den ene dag delte vi en pizza til frokost, og det var klart det dyreste vi fik spist.

pizza i paris

Den anden dag nød vi en lun, og særdeles velsmagende panini i Jardin de Luxembourg. De to resterende dage fik vi baguettes med diverse fyld i – sådan en koster ca. 3-4 euro i de fleste delikatesser.

billig frokost i paris
Lune panini i Jardin du Luxembourg

Aftensmad

Når vi om aftenen vendte tilbage til hotellet, oftest omkring kl. 20, var vi godt trætte i både hoved og kroppen. Det sidste vi havde lyst til der var at gå ud og spise. Vi benyttede os derfor i stedet af en lokal delikatessebutik på den anden side af hotellet, der lavede ganske lækker mad.

salat takeaway i paris

Vi delte f.eks. en salat til ca. 6 euro bestående af skinke, mozarella, frisk tomat, sprød salat og flûte. De lavede også gode wraps (beklager billedkvaliteten) til omkring 4 euro, med lækkert kyllingefyld i. Mere avanceret behøver det såmænd ikke være når man er på budgetferie 😉

wraps i paris

En must have i Paris er jo de famøse macaroons fra Laduree. Føj hvor er de altså dyre, men føj hvor smager de også helt vidunderligt. Eftersom vi var sparsommelige på denne tur og alle andre måltider flottede vi os med et par stykker som vi nød med udsigt til Eiffeltårnet 😉

macaroons-fra-laduree-paris

Da vi skulle hjem fra Paris skulle vi først flyve 21.30 en mandag aften, og der var en del timer der skulle spenderes i Orly lufthavn da vi fik taget derud i ekstra god tid.

Vi endte med at købe en baguette, salat, to store macaroons og en flaske hos Paul – ca. 20 euro tilsammen. Hvilket vel var ok, lufthavnspriser taget i betragtning. Kvaliteten var i hvert fald helt i top, og det smagte skønt.

frokost fra paul i paris

Jeg vil tro at vi hver især i snit har brugt 12-15 euro om dagen på mad. Det kan vist ikke gøres meget billigere når alle måltider bliver spist ude, og man ikke har mulighed for at putte noget på køl. Vi har dog også brugt nogle euro på vand, sodavand eller en varm kakao når vi var ude i byen.

Generelt vil jeg sige at kvaliteten af deres “take-away” mad er høj og du kan få udmærket mad i supermarkederne, hvis du vil have det endnu billigere end hvad delikatteserne kan gøre det for.

solnedgang-over-paris

Hvad er dommen?

For lige at opsummere på det hele, så er det altså bestemt muligt at tage på en budgetvenlig ferie til Paris. Ofte kan man få billige flybilletter, og man kan endda være heldig at finde en god pris på et hotel, f.eks. på nogle af de mange rabatter de har hos Hotels.com.

Det dyre ved en storbyferie er maden, som hurtigt kan løbe op hvis man ikke gider spise så mange baguettes som vi gad, og de ekstra udgifter man automatisk får i form af penge til transport til og fra lufthavn samt turistbussen (som selvfølgelig kan fravælges). Det kan meget hurtigt løbe op og blive lige så dyrt, hvis ikke dyrere, end en charterferie – men det er hvad man gør det til.

Det bedste man kan gøre er at planlægge i god tid, og være realistisk omkring de ønsker man har til sin ferie. 🙂