Da vi rejste 3 uger til Bali var vores første stop i byen Seminyak der ligger på vestkysten.

Det er ikke en underdrivelse at sige at vi fik noget af et kulturchok da vi først ankom til Bali. Vi vidste naturligvis godt at det var en anden kultur vi skulle besøge, men det er svært at forberede sig rigtig på det før man står der selv.

surfing på bali
Velkommen til strandlivet på Bali

Hav tålmodighed i Ngurah Rai

Det tog uendelig lang tid at komme ud af lufthavnen i Denpasar og jeg tror ikke at Lean management er noget de kender derude.

Vi var blandt de heldige der havde læst på lektien hjemmefra, så vi vidste at vi skulle betale et gebyr for at få lov at komme ind i landet.  Denne “billet” skulle man købe i en lille bås, med en relativ lang kø. Vi var klar over at man skulle have lige penge og helst i amerikanske dollars (35 dollars), så der var ingen problemer der.

OBS: Fra 15. juni 2015 har Bali ændret på visumreglerne, og Danmark er nu på listen over de 30 lande der ikke længere skal betale visumsgebyr ved ankomst til landet. Det kan du læse mere om her.

Fra en kø til en anden

Da vi var igennem den første kø til betaling af visum, blev vi ledt over i den næste, hvor vi ventede i over en time, for at vise den billet vi netop havde købt. Dem der havde glemt at købe billetten og havde stået i køen i en time måtte om bagi og købe billetten og starte forfra. Surt show!

Dernæst stod vi i kø til paskontrollen og så fik vi lov at hente vores bagage, som var blevet smidt rundt omkring på gulvet i mangel på mere end et bagagebånd. Men det sluttede selvfølgelig ikke der, for bagagen skulle scannes og vi skulle udfylde en formular for at slippe igennem yderligere en kontrol.

Der gik i hvert fald to timer inden vi kom ud af lufthavnen hvor chaufføren fra vores hotel ventede.

Bestil afhentning i lufthavnen

Har du ikke bestilt afhentning i lufthavnen (kontakt hotellet du skal bo på) kan du godt forberede dig på kaoset der venter udenfor, med masser af balinesere der rigtig gerne vil køre dig til overpris. Jeg vil til enhver en tid anbefale at blive hentet; varmen, larmen og kaoset kan hyle de fleste ud af den efter så mange timer i luften.

Efter vi fandt vores chauffør gjaldt det bare om at komme på hotellet og sove oven på en 26 timers lang rejse uden specielt meget søvn. Klokken var omkring 22 lokal tid og det var kulsort derude. Vi fik hurtigt fornemmelsen af at de kørte helt ad helvede til i trafikken, måske fordi alt deres kommunikation ikke foregår via blink, men via dytten, men vi kunne ikke rigtig danne os et indtryk af omgivelserne i mørket.

Første dag i Seminyak

morgenmad på hotel horison i seminyakDa vi vågnede den efterfølgende morgen stod vi op til en morgenbuffet i restauranten, som mere mindede om en aftenbuffet på kineserrestauranten blandet med english breakfast. Det blev et underligt mix af stegte ris og franskbrød.

Ved siden af receptionen sad en mand i hvide klæder og en bordeauxrød “hat” på hovedet og spillede på et instrument, som skulle vise sig at gengive den lyd man kan sætte på Bali. Vi blev enige om at de måtte have meget få sange at vælge imellem generelt, for det var altid den samme melodi man hørte overalt – hele tiden!

I hvert fald lød det ens i vores ører – og lidt mere stressende end vi tror de selv opfatter det. Lyt selv med her, har du været på Bali må du kunne genkende tonerne 😉

Bali’s lundefulde vejr

Vi var naturligt nok ret groggy oven på den lange flyvetur og vejret så lidt gråt ud, så den første dag brugte vi på at gå rundt i nabolaget i Seminyak. Vi gik med bare tæer i sandet, drak friskpresset juice på en lille strandcafé og så svedte vi tran. Man kan roligt sige at vi allerede første dag stiftede bekendtskab med Balis lunefulde vejr, som kan skifte på meget kort tid.

Frisk juice i Seminyak

vejret på bali
Fra solskin til stormvejr

Vi vidste godt det ville være fugtigt, men vi var ikke forberedte på at kameralinsen duggede i det øjeblik kameraet blev hevet frem, og vi begyndte hurtigt at planlægge påklædning efter hvad der var mest spraglet, så man ikke kunne se sved på ryggen.

Den første dag var blot en af de dage hvor vi nåede at blive gennemblødt intet mindre end tre gange, fordi vi ikke nåede hjem eller i tørvejr inden regnen brød igennem de grå skyer. Da vi gik i seng første aften var vi mættet af indtryk. og jeg tror også ret overraskede over det vi havde oplevet. Det lignede ikke umiddelbart det Bali vi havde set på billeder hjemmefra.

Regn igen igen!

Double Six Beach

Dag to tilbragte vi blandt andet ved stranden Double Six beach, som er en af de lækreste strande jeg har set siden jeg var i Australien for 10 år siden.

double six beach

Stranden var bred og lang og så var der stort set kun sand og ingen sten. Bølgerne er høje, surferne tidligt på færde og sælgerne flokkes om de turister der kommer for at slappe af. Selvom det var overskyet og solen ikke bagte direkte, så var det alligevel 30 grader varmt og man svedte konstant.

strandspil-seminyak

Double Six Beach blev rammen for de fleste af vores dage i Seminyak, da vi hurtigt blev begejstrede for at vandre langs stranden og se solnedgangen, mærke vandet på vores tæer og betragte de mange lokale der kom til stranden for at bade og lege når solen var ved at gå ned.

på stranden i seminyak

Krabber på stranden bali
Tusindevis af krabber på stranden

leg-paa-double-six-beach-i-seminyak

på stranden på bali
Hvad mon de finder?

Det var også her at alle cafeerne og restauranterne hev farvestrålende sækkestole og parasoller frem sidst på eftermiddagen, så man kunne sidde med en drink og nyde solnedgangen.

solnedgang i seminyak

frugtsælger på baliRigtig mange sælgere

De mange sælgere blev hurtigt en belastning med deres cd’er, træfigurer og alt det man ikke havde brug for, men en enkelt gav vi lov at komme igennem til os. Nemlig Winie the fruit lady. Hun skar os den bedste ananas jeg nogensinde har smagt og solgte os de mindste bananer jeg nogensinde har set.

Jeg er ret sikker på at vi endte med at få betalt hende en hel dagsløn, for billigt var det godt nok ikke. Men forhåbentlig fik hun og hendes familie en god dag 😉

Trafikken på Bali

Noget af det der kom mest bag på os, hvad angår Bali, må være trafikken. Det var faktisk først på vej tilbage til lufthavnen at det gik op for mig hvor tosset det i grunden er.

Det var vores chauffør der gjorde os opmærksom på at Bali er på størrelse med Bornholm, men der er stadigvæk hvad der svarer til hele Danmarks befolkning.

Så forestil dig alle de mennesker der bor i Danmark… Giv dem nu en bil eller en scooter og smid dem ud på det bornholmske vejnet, som du på forhånd har smadret til uigenkendelighed. Tilføj også lidt frodige omgivelser og bed dem om at holde deres horn i bund, så har du meget godt et billede af hvordan det føles at færdes i trafikken på Bali. Ikke så rart!

Trafik på bali

Det vi herhjemme betragter som en almindelig landevej med et spor i hvert retning kan snildt blive en firesporet vej på Bali. Der er ikke umiddelbart respekt for lyskryds eller midterlinjen og scooterne synes at navigere mellem bilerne som det passer dem.

Benzin på vodkaflaskerVi erfarede at man bruger hornet hver gang man passerer en anden bil eller skifter vejbane, for ligesom at gøre opmærksom på sig selv – deraf den utroligt støjende trafik.

Jeg har fået et helt andet syn på det at overhale når man kører bil, og jeg er tydeligvis alt alt alt for forsigtig når jeg selv kører bil. Jeg ville ikke holde en time i trafikken dernede – thats for sure!

Til gengæld er det super nemt med optankning af benzin hvis man er på scooter; så holder du bare ind til siden og fylder op fra en vodkaflaske fra den nærmeste kiosk. Smart ikke? 😉

Afslapning på Hotel Horison

Når vi kom tilbage til vores hotelværelse på Hotel Horison var det som at gå i eksil og lukke omverdenen ude. Og det er virkelig tiltrængt ovenpå en gåtur i trafikken.

Det var et rigtigt lækkert værelse og vi sov fantastisk i de senge! På tv’et var der et kæmpe udvalg af kanaler og det var her vores kendskab til programmer på Discovery, Animal Planet og Nat Geo blev udvidet markant.

Vi havde en lille bitte bitte fransk altan, men den var desværre ubrugelig. Vi prøvede at tørre noget af alt det tøj vi havde fået gennemblødt på vores gåture, men det var helt umuligt pga. fugtigheden. Vores håndklæder blev heller aldrig helt tørre mens vi boede her. Meget mærkelig fornemmelse.

hotel horison seminyak

Til gengæld kan jeg varmt anbefale hotellet hvis du leder efter et sted at bo i Seminyak. God service, fin placering og rigtig flotte værelser. Du kan tjekke hotellet på Hotels.com her.

Det brugte vi tiden på i Seminyak

Vores dage i Seminyak fik hurtigt det mønster at vi brugte formiddagen på stranden eller på en lille udflugt, og så spiste vi sen frokost på nogle af de lækre små gaderestauranter på vores vej hjem. Så tog vi som regel et hvil inden vi gik aftentur på stranden. Poolen på hotellet blev også besøgt et par eftermiddage.

strand på bali
Gåtur på stranden

Vi blev hurtigt klar over hvor billigt det var at købe mad på Bali, og da vi om aftenen var ret trætte og ikke særligt sultne, fandt vi hurtig det der roomservice ret smart. Selvom der kom et gebyr på 25 % oven i normal pris, var det stadigvæk ingenting ift. hvad det koster herhjemme og så er det bare lidt fedt at kunne sidde i sin seng, se Jason Galaxy redde utilpassede katte på Animal planet mens man spiser indonesiske lækkerier.

Vi havde fire overnatninger i Seminyak og selvom det måske lyder som om jeg ikke var så begejstret så har det sidenhen vist sig, at det faktisk er et af de steder der har gjort størst indtryk på mig, og som jeg gerne ville have besøgt igen.

Måske fordi det var her vi fik det største kulturchok i og med det var det første sted vi var? Om ikke andet var stranden i hvert fald den lækreste og mest “brugervenlige” vi så på vores tur. Det ville jeg gerne have vidst, for så havde vi klart udnyttet det lidt bedre.

seminyak

Vil du læse mere om vores rejse til Bali? Så kig med her.